Brainstorm en ontwerptool voor vakoverstijgend Kunstonderwijs
Deze chatbot is speciaal ontworpen om leerkrachten in het basis- en voortgezet onderwijs te ondersteunen bij het ontwerpen van creatieve, vakoverstijgende lessen en projecten.
Gebruik de chatbot om:
- Inspiratie op te doen voor vakoverstijgende lesprojecten.
- Concrete ideeën te krijgen voor vakoverstijgende werkvormen.
- Plannen uit te werken die aansluiten bij jouw klas en thema.
- Creatieve werkvormen en kunstvakken te integreren met taal, rekenen, wereldoriëntatie, en meer
Hoe gebruik je de chatbot? Gebruik de blauwe knop om de GPT te openen.
Start met een vraag of idee: “Ik wil een project over duurzaamheid doen met groep 7, hoe kan ik fotografie hierbij betrekken?” of “Kun je een themales ontwerpen over vulkanen met creatief schrijven waarbij de kinderen samenwerken. “
Reageer op de vragen van de chatbot: Hoe specifieker je bent, hoe gerichter de suggesties!
Krijg een concreet lesidee of stappenplan: Na het gesprek geeft de GPT je een overzichtelijk plan dat je direct kunt gebruiken of aanpassen.
Herhaal en verfijn: Je kunt altijd nieuwe vragen stellen of extra details geven om het plan verder te personaliseren.
Vorig jaar heb ik een kaartenset ontwikkeld om mogelijkheden te verkennen om meer vakoverstijgend te gaan werken.
Deze kaartenset werkte goed bij het verkennen van het onderwerp en inzicht krijgen in verschillende aspecten van vakintegratie zoals de vormen van samenhang (salade, smoothie of lasagne ).
Maar de kaartenset werkte onvoldoende om leuke frisse out of the box ideeën te krijgen. Ik heb een Chatbot ontwikkeld waar ik veel ideeën en heb gestopt, maar die ook weer nieuwe verbanden en les ideeën ziet.
Deze chatbot is voor leerkrachten die vakoverstijgend willen gaan werken en willen brainstormen , een grof idee willen uitwerken of zich willen laten verrassen.
Ik ben benieuwd hoe je deze vorm ervaart. Je wordt doorgelicht naar Chatgpt, daar moet je wel een (gratis) account voor aanmaken.
Stuur me een mail als je een vraag hebt of iets wilt laten weten. info@simonevandenberg.nl
Onderstaande ideeën heb ik in onder andere in deze chatbot gestopt. Zo leert de chatbot welke stijl en soort ideeen ik zoek.
De kinderen maken in tweetallen een stopmotion film. Ze gebruiken kleine speelgoedspullen die ze van thuis hebben meegenomen. Het onderwerp zijn de verkeersregels . Per filmpje 1 verkeersregel.
Kinderen zoeken naar een uitvinder of kunstenaar die ze interessant vinden. Ze maken daar een korte presentatie over en een eigen kunstwerk. Dit laten we zien in ons eigen schoolmuseum 🙂
Wat voor een mooie dingen kunnen we verzinnen om de wereld mooier te maken? We maken gedichten en kaartjes die we verstoppen op verschillende plekken in de buurt.
Hoe ziet ons lijf aan de binnenkant eruit. Een les biologie, waarbij kinderen veel zelf opzoeken. Voor de verdieping maken kinderen een soort theatetrale escaperoom van het spijsverteringsstelsel.
We maken met elkaar iets om buiten me te kunnen spelen of we verzinnen een buitenspeelspel met materiaal. Hiervoor moeten de kinderen reken, meten en MAKEN!
De kinderen maken in klein groepjes en huis ter grootte van een klein poppenhuis. Wat vinden de kinderen belangrijk in hun huis? Hoe werken ze samen? De huizen vormen een kleine straat.
We maken met elkaar een aantal infografic over het groeien van groenten en bloemen na een bezoek aan een moestuin.
Met de hele school een week werken aan een voorstelling met muziek, spel en decor. Alles is door de kinderen zelf bedacht en gemaakt.
We maken met elkaar een spannend hoorspel over de maan landing of over het leven op de maan. We nemen het op, met geluiden erbij. We gebruiken ook instrumenten.
We werken in groepjes aan experimenten over zintuigen. De kinderen ontwerpen een proefje. Er ontstaat zo een proefjes cirquit die de kinderen aan elkaar en aan kinderen uit andere klassen kunnen
We maken met elkaar een onderwaterwereld in de wc. Wat is er allemaal te vinden en hoe blijft het mooi ?
We vertalen een liedtekst uit het Engels. Waar gaat het over en wat zouden we erbij kunnen maken. Welke associaties hebben de kinderen? Kunnen we het nog zingen in de vertaling?
We maken een kunstwerk van afval materiaal. We lijmen het aan elkaar met een lijmpistool en tape. Daarna Spuiten we met sprayverf het kunstwerk in1 kleur.
De kinderen verzinnen voor elkaar doe opdrachten voor rekenen. Deze gaan in een grote pot. Voorwaarde is dat de kinderen moeten bewegen of hun lichaam moeten gebruiken.